Chokladtårta - Recept

Publicerad

Det är lika bra att jag slänger in receptet på den där chokladtårtan jag gjorde förra helgen på en gång.
För alltid som oftast så höftar jag bara till med någon mängd, eller lägger till något allt eftersom.
 
Tårtbotten:
Jag gör alltid tårtbottnar efter lika delar. 
Man mäter alltså upp lika delar av ägg, socker och mjöl och utgår ifrån äggen.
Till den här tårtan som är 24cm i diameter använde jag 6 ägg.
 
Jag använde två chokladbottnar och en ljus i denna, och det var bara för att jag hade en ljus kvar i frysen.
Går lika bra med bara choklad/bara ljus med!
 
Sätt ugnen på ca. 170 grader.
Ta fram tre likadana glas eller behållare.
Glas 1: 6 ägg
Glas 2: Socker - lika mycket som glaset med ägg visar
Glas 3: 1/3 Mjöl 1/3 Potatismjöl 1/3 kakao - lika mycket som andra glasen visar. 
Gör man ljusa bottnar tar man bara hälften mjöl, hälften potatismjöl.
 
Tillsätt 2.5 tsk bakpulver i mjölblandningen. Jag tar även lite vanillinsocker, ca. 2 tsk. Rör om.

Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt.
Klä under tiden kanterna på en vanlig springform med bakplåtspapper så den nästan blir dubbelt så hög då bottnen kommer stiga.
Jag bröar aldrig kanterna utan smörar bara botten lite.

Sikta sedan ner mjölblandningen i äggsmeten och blanda ihop noga.
Häll ned i formen och ställ sedan in längst ned i ugnen ca. 35-45 minuter.
Det är väldigt olika så man får provsticka.
När stickan är torr stäng bara av ugnen och låt bottnen stå kvar i eftervärmen ca 20 minuter.
 
 
Ljus och vit choklad, Banana Skids och Kinder Maxi fluff på gång!

Den här tårtan innehåller tre olika sorters fluff. Två som fyllning och en som jag täckte den med.
Tyckte smörkräm skulle bli för mastigt men man kan lika gärna göra en smörkräm att täcka med om man hellre vill det!
 
Ljus chokladfluff:
Ca 200g valfri choklad
3 dl vispgrädde
 
Banana Skidsfluff:
Ca 80g Banana Skids
3 dl vispgrädde
 
Kinder Maxifluff:
Ca 200g Kinder Maxi
3 dl vispgrädde
 
Alla fluffar görs på samma sätt:
Blanda ihop vispgrädden med chokladen/godiset och smält på låg värme utan att det börjar koka!
Låt svalna och stå i kyl minst 4 timmar innan man vispar upp blandningarna som vanlig grädde.
Får de inte vila nog länge skär det sig när man ska vispa upp.
 
Första lagret på tårtan blev Kinder Maxifluff med några bitar Kinder Bueno.
 
 
Andra lagret - Banana Skids och med lite vit choklad!
Man kan aldrig få för mycket av det goda!
 
Tårtan täckt med den ljusa chokladfluffen!
 
Och här gick det för fort. Ivrig som man blir. Så jag hann aldrig fota nästa steg som skulle vara "drippen"
 
Chokladganache (chokladen som rinner neröver tårtans kant)
100g mörk choklad
100 gram grädde (1dl)
Ca 25g smör
 
Hacka chokladen.
Låt grädden koka upp och häll den sedan över den hackade chokladen. Rör om till all choklad är smält.
Tillsätt smöret och låt svalna till rumstemperatur.
 
Ta en spritspåse (en sked att skeda chokladen över kanten går lika bra, men jag använde spritspåse) och tryck ut chokladen mot kanten så det bildas "dropp". Täck sedan hela tårtlocket med ganachen.
 
Men sen så är det bara att börja dekorera efter tycke!
Jag hade lite kvar av den ljusa chokladfluffen så jag använde lite av den för att få Kinderäggen att stå upp, sedan får man stadga med godis runtom!
 
 
Kan det bli för mycket?

 
Mmm...
 
 
Här har blogg.se skrivit en artikel om min tårta!
Eva

Mmmmmm!

2016-05-21, 02:09:46
Liene Svärd

Wow så gott!

Svar: Jaa! :D
Linn

2016-05-27, 10:23:25 | URL: http://piggigen.blogg.se/
Lina

Alltså mmmm, och va fin den är! Bananaskidsfluff måste jag absolut testa nån gång - jag som alltid åt det godiset förut :D

Svar: Ja, jag kan inte annat än rekommendera! Eller hur! Så gott, men man glömmer ju att det finns!
Linn

2016-05-27, 15:48:02 | URL: http://helbraflinga.blogg.se
Ylva Hägerström

Muuummmss! Måste provas!

2016-09-04, 00:11:14 | URL: http://spiritualbeing.blogg.se/
Nikki

Hej! Hade tänkt baka denna inför min födelsedag på måndag men har en liiiten fråga :)

Du har ju två chokladbotten och en vanilj, hur gör du dessa då du kör på tre lika ? Gör du en tre lika med choklad och en tre lika med vanilj ? :)

Svar: Hej! Vad kul, den är riktigt smarrig! :D Jag hade vaniljbottnar över sedan tidigare bak, så därför blev det lite blandat.
Men annars hade jag gjort precis som du skrev; en chokladbotten 3 lika och sedan en vaniljbotten 3 lika, fast kanske inte med lika många ägg om man bara vill ha en enda botten. Annars kan man alltid frysa in det som blir över! :)
Lycka till!
Linn

2017-05-11, 13:31:25
Anonym

Är den torr eller ska den vätas lite?

Svar: Det är väldigt sällan jag fuktar bottnarna. Tycker tre-lika funkar superbra, samt om man gör fyllningarna och fyller den någon dag innan den ska ätas hinner den bli saftig. Men absolut, vill man ha ÄNNU saftigare går det fukta bottnarna lite!
Linn

2017-10-04, 18:46:54
Johanna

Så himla fin, ska göra den här till min sons kalas då han älskar Kinderägg. Hur många personer räcker tårtan till? Om man bara kör på chokladbottnar?

Hälsningar, Johanna

Svar: Hej! Denna är 24cm i diameter och runt 11cm hög, så till ca 24 personer beroende på hur stora bitarna blir! :)
Linn

2019-02-25, 09:37:41
Hej!

Vad skulle du rekommendera för fyllning om man inte gillar bananaskids? 😍

2019-06-03, 11:54:41

Kommentera gärna! ♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Din Mail: (Visas ej)

Hemsida/Blogg:

Din kommentar: