Tårtbotten 3 lika recept

Publicerad

 
 
 
Det spelar ingen roll hur många olika 3-lika recept för tårtbotten man tittar upp så får man olika förslag på hur många ägg till vilken form och hur mycket bakpulver man ska ha. 
Detta recept har jag efter alla tårtor själv komponerat ihop eftersom det alltid funkar och blir precis sådär höga bottnar man behöver.
Man får ut tre bottnar som är ca 2cm höga. 
Enklare recept finns inte!
 
Såhär gör jag, till punkt och pricka:
 
- Ta fram tre lika stora glas. 
- Ta fram antalet ägg till den form som ska användas så de får stå i rumstemperatur ett tag. Tänk på äggens storlek. Är det små ägg så kan man ta ett ägg extra. 
- Knäck äggen i det ena glaset. 
- I andra glaset tar man lika mycket socker som glaset med äggen. 
- Häll äggen i bunken, jag använder alltid hushållsassistent, men det går bra med handvisp också. Var beredd på att vispa länge bara. 
- Vispa först på låg hastighet så äggen löses upp. Häll sedan i sockret försiktigt så det hinner blandas. Öka därefter farten något, men kör inte på full kraft då meningen är att det ska vispas in luft i smeten, inte att den ska slås sönder. 
- Under tiden ägg och socker blandas ta det tredje glaset och häll upp hälften med mjöl och hälften med potatismjöl. Ska man göra chokladbottnar höftar man och delar upp mjöl, potatismjöl och kakako i tre delar i glaset. 
- Jag höftar även på bakpulvret. Hellre för lite än för mycket. Med för mycket bakpulver finns risk att botten blir för luftig så den bara pyser ihop, likt en svamp. Många recept på tre lika innehåller väldigt mycket bakpulver.
- Till vaniljbottnar tar jag även lika mycket vaniljsocker som bakpulver. Kanske lite mer. 
- Rör ihop mjölblandningen med en gaffel eller något. 
- Under tiden äggen fortfarande vispas - klä formens sidor med bakplåtspapper. Ca 12cm höga brukar jag klippa dem. 
- Jag smörar botten i formen, men vissa använder bakplåtspapper även i botten. 
- Äggen och sockret ska vispas så att man kan rita en bokstav med smeten utan att den försvinner direkt. Den är klar om bokstaven stannar kvar. 
- Använd sen en sil och sila ned mjölblandningen i äggsmeten. 
- Rör sedan försiktigt och blanda väl ihop mjölblandningen med äggsmeten. Använd inte visp utan vänd ned med slickepott eller liknande för att behålla luften i smeten. 
- Fyll formen. In längst ned i ugnen. För mig tar det oftast exakt 30 minuter innan den är klar. 
- Öppna inte luckan första 20 minuterna. Känn efter med sticka. Låt botten stå kvar på eftervärme en stund innan man tar ut den. 
- Jag brukar aldrig vända på botten utan den får kallna som den är i formen. Jag river sönder bakplåtspappret och viker ner det så inte kanterna som hålls uppe av bakpappret pressas inåt. 
 
 
 
Lycka till!

Kommentera gärna! ♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Din Mail: (Visas ej)

Hemsida/Blogg:

Din kommentar: