Tårta med svartvinbär & vit choklad!

Publicerad

Min sambo fyllde 30 år förra helgen.
Och eftersom vi prioriterade att göra lite andra saker fanns inte tiden att stå och hålla på med någon sådandär fancy tårta.
 
Men han fick välja fyllningar. Svartvinbärsmousse och vit chokladmousse!
 
 
Luftiga bottnar med recept 3 lika!
 
Spacklad med grädde bara och en enkel spegel med smak av svartvinbär.
 
 
Recept:
Denna tårta är 20cm i diamater
 
Svartvinbärsmousse
400g svartvinbär
1.5dl socker
8 blad gelatin
5dl grädde
 
Gör såhär:
Koka svartvinbär och socker till de börjar lösas upp.
Lägg gelatinbladen i blöt.
Mixa bären. I vanliga fall silar jag inte bären till mousser med denna silade jag.
Lägg i gelatinbladen i den varma bärblandningen och rör om ordentlitg till gelatinet lösts upp.
Låt svalna.
Vispa grädden och häll sedan i den avsvalnade bärblandningen i grädden och rör om.
 
*
 
Vit chokladmousse (som inte är så söt)
150g vit choklad
1 ägg
1 dl Creme Fraiche
1 tsk vanillinsocker
2 dl grädde
1.5 gelantinblad
 
Gör såhär:
Smält den vita chokladen försiktigt i mikro eller över vattenbad.
Lägg gelatinet i blöt.
Vispa upp ägget lätt.
Vispa sedan kraftigt ihop det uppvispade ägget med den smälta chokladen.
Värm försiktigt upp hälften av creme fraichen i mikron.
Smält det uppblötta gelatinet i den varma fraichen.
Rör ihop med resterande del av creme fraichen.
Vispa grädden fast.
Blanda ihop allt.
Låt stå i kylen för att stelna en stund innan man stryker på tårta, om man inte låter det stelna direkt i anslagsring.
 
*
 
Gelatinspegel
1.5 gelatinblad
1dl svartvinbärssaft
 
Gör såhär:
Lägg bladen i blöt.
Värm upp saften.
Rör i gelatinbladen och låt svalna.
Ringla över tårtan innan de börjar stelna!
 
 
 
I den här tårtan hade jag även vita chokladknappar i den vita chokladmoussen!
 
 
 Gjorde även detta kakmonster till honom som vi hade med oss ut till vår tomt!
Samma fyllningar bara att jag hade i krossade kakor i ett lager med vit chokladmousse! :)
 
Tro´t eller ej, men dessa bilder är de enda jag fick till på mitt Kakmonster!
 
 
 Dannes tårta förra året!
Susanna

Shit så gott det ser ut :)

Svar: Kan avslöja att det var riktigt gott! :D
Linn

2017-05-18, 14:56:13 | URL: http://oslofru.com
Emma

Får man fråga hur du gjort utsidan av kakmonstret? De blå liksom. Tänkte nämligen göra en liknade fast sockerfri till dottern när hon fyller 1år som en smash cake 🎂

Svar: Absolut! Det är en marängsmörkräm som jag färgat blå, sedan använt en tyll som ser ut som denna
http://bakadekorera.se/images/normal/wilton-tyll-233-gras-2.jpg :)
Lycka till!
Linn

2017-10-11, 18:20:31

Kommentera gärna! ♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Din Mail: (Visas ej)

Hemsida/Blogg:

Din kommentar: