Recept - Jättecookie!

Publicerad

Den här kakan bakade jag för ett år sedan till min födelsedag, och jag kan inte bestämma mig för om det blir en repris i år med.
Här kommer i alla fall receptet om jag ångrar mig, vilket jag borde - för den var helt fruktansvärt god!
 
 
 
 
Amerikanskt Jättecookie med choklad och kola
 
12–14 bitar  

200 g mörk choklad (spara ca 4 bitar till garneringen)
100 g Dumlekola
175 g smör, rumsvarmt
1 ½ dl strösocker
1 ½ dl farinsocker
1 ägg
1 ½ tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl havregryn
3 ¾ dl vetemjöl


Garnering
ca 4 bitar choklad, grovhackad
florsocker
 
 
 
GÖR SÅ HÄR


Sätt ugnen på 175 grader.
Hacka chokladen grovt och skär Dumlekolan i bitar.

Vispa smör, socker och farinsocker pösigt i en bunke.
Blanda ner ägget.
Tillsätt bikarbonat, vaniljsocker, salt, havregryn och vetemjöl.
Blanda ihop allt till en deg.

Blanda ner chokladen och Dumlekolan.
Rör ihop allt till en smulig deg.

Tryck ut smeten i en smord och bröad springform, 22–23 cm i diameter.
Strö över lite grovhackad choklad.

Grädda kakan längst ner i ugnen i 30–35 min.
Låt den svalna i formen.
Pudra över lite florsocker före servering.
 
Försök sen bara ta en bit av kakan!
 
 
Den som ändå hade kunnat få vara det där ägget...
 
 
Mega-chokladkaka!
 
rememberthiis.blogg.se

Ser supergott ut :D

Svar: Lovar att det är det också! :D
Linn

2016-03-21, 14:17:41 | URL: http://rememberthiis.blogg.se/

Kommentera gärna! ♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Din Mail: (Visas ej)

Hemsida/Blogg:

Din kommentar: