Recept - Sockerpasta

Publicerad

Här kommer receptet som jag använder mig av när jag nu gör sockerpasta.
Har innan bara gjort MMF (marshmallow fondant) men jag måste säga att jag gillar SP:n mer.
Jag både täcker och gör dekorationer av denna pasta.
 
Detta behövs:
 
Recept:
1 msk gelatinpulver
60g kallt vatten

175g vit sirap
1 msk glycerol*

2 msk neutral olja
smaksättning eller färg

800-900g florsocker

Gör så här:
 
1: Blanda 1 msk gelantinpulver tillsammans med 60g kallt vatten och låt det stå tills dess att det stelnat.
2: Värm upp blandningen försiktigt antingen direkt på plattan eller genom att göra vattenbad.
3: Tillsätt 175g vit sirap och 1 msk glycerol. Rör om riktigt.
4: Blanda i 2 msk neutral olja och ta bort blandningen från värmen.
5: Tillsätt eventuell smaksättning (jag använder vaniljextrakt) och/eller valfri färg. (Jag färgar alltid efteråt. Inte säkert man vill ha ca. 1 kilo rosa sockerpasta)
6: Låt blandningen svalna, till fingervamt eller svalare.
7: Dags att börja röra ner allt florsocker. Går lättast att använda assistent med degkrokar.
8: Tillsätt florsockret lite i taget och sluta när den är ganska kladdig. Jag brukar blanda i ca. 800g och spara resten till man ska baka ut sockerpastan.
9: Plasta in och låt den vila minst ett dygn så den får ligga till sig lite.
10: När det är dags att använda SP:n är det bara att ta fram den och knåda den tills den är mjuk och lätt att jobba med. Om den skulle vara hård kan man värma den i några sekunder i micron.
 
Blandningen på vatten, gelantinpulver, glycerol, vit sirap, olja och vaniljextrakt
 
Lagom kladdig.
 
Plasta in.
 
Klart! Låt vila.
 
 
Rebecca

Superbra! Tack så mycket för receptet!

2016-03-12, 06:36:25
Sandra

Tack för underbart recept! Hur förvaras sockerpasta, kyl eller skafferi? Tack

Svar: Vad kul! Jag förvarar den alltid lufttätt i en plastpåse som jag sedan har i en plastlåda. Aldrig testat att förvara i varken kyl eller frys! :)
Linn

2017-06-30, 10:40:06
Johanna

Vilka underbara tårtor du gör! Så inspirerad men okunnig. Vill därför skicka frågan om när du blandar i färgen, gör du det när sockerpasta har vilat ett dygn eller direkt när du haft i florsocker? Och blandar du som ovan i assistenten? Stort tack för alla dina fina bilder och förklaringar!

Svar: Hej, och tack så hemskt mycket för din kommentar!
Kan jag hjälpa till så är det bara roligt! :)
Jag färgar alltid sockerpastan efteråt, efter den fått vilat ett dygn. Precis innan jag ska använda den. Tycker det är lättare att få till rätt färg man är ute efter då så det inte blir för mycket eller för lite då man blandar i allt eftersom man knådar!
Fast vet man att man ska göra en hel ljusblå tårta där all pasta kommer gå åt kan det ju vara smidigt, men aldrig något jag testat!
Japp! Jag blandar i assistenten med degkrok! Går utmärkt tycker jag!
Lycka till! :)
Linn

2017-12-18, 12:18:50

Kommentera gärna! ♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Din Mail: (Visas ej)

Hemsida/Blogg:

Din kommentar: